top of page

עין עצלה- מה זה בדיוק?

קיים קצת בלבול לגבי מה זה ״עין עצלה״. אז ככה- עין עצלה זו לא פזילה, ולא עין קטנה ולא בעית מישקפיים. עין עצלה זו עין שאיננה רואה היטב מכיון שהראיה התפתחה בה בצורה לא תקינה. מאידך עין עצלה לא מופיעה סתם כך אלא נגרמת על ידי מצבים אשר מפריעים להתפתחות הראיתית בשנים הראשונות לחיים. פזילה, הפרעה אופטית שדורשת מישקפיים, עפעף צנוח הם חלק מהגורמים לעין עצלה.

אז מה זה אומר? אנסה לפשט- אנחנו לא רואים עם העיניים. אנחנו רואים עם המוח. העין זו התחנה הראשונה (והמאוד חשובה) של קבלת המידע אבל הרבה מאוד מהעיבוד של הראיה והתמונה הסופית מתקבלת על ידי המוח.

בשנים הראשונות לחיים המוח הוא פלסטי וגם הראיה מתפתחת בתקופה זו. היא יכולה להתפתח בצורה תקינה. במידה ולא, תתפתח עין עצלה.

כולם, כל התינוקות, נולדים לא רואים, או בעצם רואים מאוד מטושטש ובשחור לבן. תנאי הכרחי להתפתחות נכונה של ראיה הוא גירוי ראיתי נכון. כלומר, התמונה חייבת להתקבל בצורה ברורה על ידי העין על מנת להיות מועברת בצורה נכונה למוח ולגרום שם להתפתחות והבשלה של המערכת הראיתית. מספר מאוד גבוה של מישקפיים, הבדלים במספרים בין העיניים יגרמו להעברת תמונה לא מדויקת למוח ולהתפתחות ראיתית לא תקינה ולכן לעין עצלה.

פזילה תגרום לקבלת תמונות לא זהות משתי העיניים ולכן המוח יתייחס רק לתמונה מעין אחת וכך יתעלם מהתמונה מהעין השניה, הראיה בעין זו תתפתח פחות טוב ולכן תתפתח עין עצלה.

עפעף צנוח (פטוזיס) יחסום תמונה מעין אחת וכך לא יאפשר הצפיות ראיתית טובה וכך מהווה גורם סיכון נוסף לעין עצלה.

כל הגורמים הללו נבדקים בבדיקות שגרתיות אצל רופא עיניים ילדים ואם מטופלים בזמן יכולים לאפשר התפתחות ראיתית תקינה.

bottom of page